Dinsdag 22 april 2014
Een MM schooltuin in Scheemda
Verslag van de dag 'de Makkelijke Moestuin op school'
Het was fris vanochtend, in ieder geval te fris voor het zwarte zomerjasje dat ik een tiental minuten daarvoor vol goede moed had aangetrokken. Gelukkig zag ik in de verte al de bedrijfsauto met een vrolijke Jelle achter het stuur die me kwam ophalen van het station in Groningen.
Gewapend met een voorzaai pakket, zaaikalenders, ukuleles (voor de pauze) en een goed humeur reden we naar de Eexterbasisschool in Scheemda.
Vandaag beloofde een leuke dag te worden!
In Scheemda
Na een warm onthaal van Nanda (van de ouder commisie) en een aantal enthousiaste kinderen konden we direct aan de slag.
Eerder deze week had de school de Makkelijke Moestuinbakken al ontvangen en in elkaar gezet, het enige wat er nog moest gebeuren was het zaaien. Maar daarvoor waren wij er! Jelle weet immers als geen ander hoe dat moet.
Aan het werk!
Groep 3 en 5 stonden als eerste op de agenda.
We begonnen met het voorzaaien in de klas en daarna gingen we naar buiten voor het zaaien van bietjes.
Tja, zo'n grote groep kinderen is een hele uitdaging!
Het ging ongeveer zo:
”Ik wil zaaien!". “Nee ik!"
“Nou dan ga ik ze water geven"
“Ahw, ik wou eigenlijk ook water geven...(snik)"
“Nou dan ga ik ze water geven"
“Ahw, ik wou eigenlijk ook water geven...(snik)"
Gelukkig hadden we de leerlingen opgesplitst in groepjes van 5/6 kinderen en gaan er 9 bietjes in 1 vak, dus iedereen kon een steentje bij dragen.
Jelle (2 meter lang) vertelde als een soort grote vriendelijke reus vol enthousiasme wat een plantje nodig heeft om te groeien.
De kinderen luisterden aandachtig... althans de eerste 15 minuten. Daarna dwaalden er een paar af om toch maar te gaan voetballen. Even stoer doen helpt dan wel!
Het was opvallend dat de kinderen al heel veel wisten over groente en een aantal zelfs een eigen moestuin hadden. Kinderen op het platteland weten daar dus meer over dan kinderen in de stad!
Groep 8 en groep 7
Groep 8 was iets minder geïnteresseerd, daarvoor hebben we echt moeten vechten om een sprankje enthousiasme los te peuteren.
Ik snap dat wel, want toen ik 11/12 was, vond ik moestuinieren ook een van de sufste bezigheden vond die ik kon bedenken (samen met breien).
Groep 7 was het tegenovergestelde: een en al aandacht!
Ze maakten ongevraagd samen een taakverdeling en gingen buitengewoon nauwkeurig te werk.
Ze stelden vragen als ze iets niet begrepen en waren bijna teleurgesteld toen de workshop er op zat.
Schoolfoto
Aan het einde van de ochtend zijn we samen met de gehele school op de foto gegaan.
Jelle werd overspoeld door kinderen die om een handtekening vroegen!
Eén meisje was zo lief om mij ook om een handtekening te vragen, de schat. Volgens mij was het een klein beetje uit medelijden maar daarom niet minder lief.
De grote conclusie:
Een schooltuin is geweldig.
Leerlingen van een basisschool en een Makkelijke Moestuin is een match made in heaven; geef de kinderen een klein duwtje in de goede richting en ze kunnen perfect een een moestuinbak managen en onderhouden.
Ik heb daar in ieder geval alle vertrouwen in!